Market alışverişinde kredi kartına dikkat

Ekonomik krizle birlikte finans sektöründe sahtekarlıklar da artışa geçti. Uzmanlar uyardı: Her an dolandırılabilirsiniz
13 Ocak 2009 Salı, 09:33

SAS Finansal Çözümler Başkan Yardımcısı Mark Moorman, market ve restoran gibi kredi kartı kullanılan yerlerde kartın kendisini kopyalayan veya kart bilgisini alan dolandırıcıların sayısının arttığını söyledi. Moorman’a göre, banka ve diğer finansal kuruluşlarda, kurum içi sahtekarlıkta da yükseliş yaşanabilir

Ekonomik krizle birlikte finans sektöründe sahtekarlıklar da artışa geçti. SAS Finansal Çözümler Başkan Yardımcısı Mark Moorman, özellikle Amerika’da kurumsal sahtekarlıkta ve sahtekarlık amacıyla açılan hesaplarda artış trendi görüldüğünü belirterek birkaç ay içinde kurum içi sahtekarlıkta da yükseliş yaşanabileceğini vurguladı.

Moorman, eski dolandırıcılık hilelerinin halen bankaların üstesinden gelmeleri gereken sorunlar olduğunun altını çizerek, günümüzde kurum içi saldırıların ve ATM, market, restoran gibi kredi kartı kullanılan yerlerde, kartın kendisini kopyalayan veya kart bilgilerini alan dolandırıcıların sayısının artığını kaydetti.

Kişisel bilgiler çalınıyor

Moorman, “phishing” denen ve güvenilir kurum ya da kuruluşların kimliğine bürünerek kullanıcı adı, kredi kartı numarası, şifre gibi kişisel bilgileri çalmayı amaçlayan elektronik sahteciliğin; “kiting” olarak bilinen, bankalardaki operasyonel sistemlerin yavaşlığından yararlanarak bakiyeyi aşan veya karşılıksız çekler yazarak haksız gelir elde etme sahtekarlığının; ve bir banka müşterisinin kişisel bilgilerine ulaşıp, bunları kullanarak bankadaki adres, telefon gibi bilgilerinin değiştirilmesi gibi faaliyetlerin en yaygın sahtekarlıkları olduğunu hatırlattı.

Mark Moorman’a göre, günümüzde kurum içi saldırıların ve ATM, market, restoran gibi kredi kartı kullanılan yerlerde kartın kendisini kopyalayan veya kart bilgilerini alan dolandırıcıların sayısı da her geçen gün artıyor.

Eski sistemlerle çözüm zor

Suistimal ve sahtekarlıklara karşı alınması gereken önlemlere de değinen Moorman, “Halen pekçok bankada departmanlar arasında etkileşim kurmayan eski sistemler kullanılıyor ve bu sistemler sahtekarlığın kurum genelinde net bir şekilde izlenmesini engelliyor” dedi.

Risk en aza nasıl indirilir?

Mark Moorman’a göre, riski en aza indirmenin yolu müşteriyi 4 aşamalı bir süreçle korumak. İlk aşama, hesap açılışı. Hesabın sahtekarlık için açılmış olma ihtimaline karşılık dış kaynaklardan gelen bilgi ve banka içindeki bilgiyi birlikte kullanmak gerekiyor. İkinci aşama, potansiyel sahtekarlık için işlemleri fonlar duyurulmadan derecelendirmek ve fonların bankayı onaysız terk etmesini önleyen sistemler kurmak. Üçüncü aşama para aklama olarak da bilinen, süregelen sahtekârlığı ortaya çıkarmak. Son aşama ise, geriye dönük detaylı bilgi içeren sisteme sahip olmak.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: