Eleman Aramanın En Cazip Yolu: İnternet

Eleman Aramanın En Cazip Yolu: İnternet
Gazeteye ilan verebilirsiniz. Danışmanlık şirketleriyle çalışabilir ya da kendi imkanlarınızla piyasa araştırması yapabilirsiniz. Tanıdıklara başvurabilirsiniz.
Peki internet aracılığı ile eleman aramaya ne dersiniz? Finansman, pazarlama, satış, teknoloji, yönetim, dış ticaret, kalite, verimlilik… Her biri KOBİ’ler için kritik bir önem taşıyan ve sürekli geliştirilmesi gereken rekabet unsurları… Peki ya insan? Finansmanınızı kim yönetecek? Pazarlamada başarıyı nasıl yakalayacaksınız? Teknolojiyi kim kullanacak? Dış pazarlarda nasıl rekabet avantajı yakalayacaksınız? Satışlarınızı arttırmak için yeni yöntemleri kimler belirleyecek? Maliyet avantajı yaratmanın sırları nasıl bulunacak? Bu ve bunun gibi birçok sorunun yanıtı, ’doğru insan kaynağı’nda gizli! Hatta bir adım daha ilerleyecek olursak, ekonomideki dalgalanmalara karşı kendini koruyabilmenin yolu da aynı noktadan geçiyor. Kısacası, KOBİ’ler için doğru insan kaynağının anlamı, aslında herkesten daha büyük! Çünkü nitelikli insan kaynağı, büyümek, ilerlemek ve rekabet etmek demek! Bu noktada, ’doğru yapılmış işe alımların’ kritik bir öneme sahip olduğunu unutmamak gerek.

DOĞRU İŞ İÇİN DOĞRU İNSAN
Bunun üzerine bir de KOBİ’lerin, büyük şirketlere göre daha az insanla daha fazla iş yapmak zorunda olduklarını düşünürsek… Verimliliğin anahtarı, her bir çalışanın performansıyla doğrudan ilişkili. Kariyer.Net Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Tufan Sevinçel de KOBİ’lerde verimliliğin artmasının en önemli yolunun ’çağdaş insan kaynakları yöntemleri’ olduğuna dikkat çekiyor; “Büyümeyi, gelişmeyi, farklı pazarlara ulaşmayı hedefleyen KOBİ’ler bu yeni pazarlarda rekabet avantajı sağlayabilmek için, önce insan kaynaklarına yatırım yapma anlayışına sahip olmalılar. Örneğin ürettikleri mal ve hizmetin farklı kültürlerde etkili bir şekilde pazarlanmasını hedefliyorlarsa, öncelikle doğru pazarlama ekibini oluşturmak zorundalar. Doğru ekibin planlamasından ve istihdamından başlayan bu süreç, ekibin özlük bilgilerinin ve performansının doğru yönetimi ile devam ediyor. Bunlar iş sonuçlarına ve pazarda bir adım önde olmaya doğrudan etki eden süreçlerdir. KOBİ’ler tüm iş birimlerini aynı titizlikle oluşturuyor ve yönetilebiliyor olmalı ki; firma içerisinde profesyonel insan kaynakları anlayışı yerleşsin, firma pazarda bir adım öne çıksın.”

Peki doğru insan kaynağına ulaşmanın yolları neler? Birçok alternatif var: Gazeteye ilan verebilirsiniz. Danışmanlık şirketleriyle çalışabilir ya da kendi imkanlarınızla piyasa araştırması yapabilirsiniz. Tanıdıklar ya da referanslar yoluyla arayışa girebilirsiniz. Üniversitelere, okullara gidebilirsiniz. Web sitenizde duyurular yayınlayabilirsiniz.  Kimisi çok maliyetli, kimisi ise hayli zaman ve emek isteyen çalışmalar değil mi? Peki internet aracılığı ile eleman aramaya ne dersiniz? Son yıllarda alternatif bir kanal olarak hızla yükselen insan kaynakları siteleri, bu anlamda cazip fırsatlar ve avantajlar sunuyor.

EN CAZİP YOL İNTERNET
insankaynaklari.com Müdürü Engin Turan, hedef kitleye bağlı olarak, tüm bu yöntemlerden uygun olanının seçiminin önem taşıdığına dikkat çekiyor. Ancak internet ile eleman bulmak, özellikle KOBİ’ler için hayli cazip avantajlar sunuyor; “Gazetelere verilen ilanların yüksek maliyeti, kurumun bu yüksek maliyeti düşürmek için, küçük ve prestij yansıtmayan ilanlara yönelmesine neden olabiliyor. Bunun yerine daha fazla değer katabilecek, hem maliyet hem de zaman açısından fayda sağlayabilecek internet ilanları üzerine yoğunlaşmak daha faydalı olabilir. IRCO-IESE Business School’un Avrupa’daki 167 şirketin insan kaynakları yöneticilerinin katılımıyla yaptığı araştırmaya göre, internet klasik yöntemlere kıyasla yarı yarıya zaman tasarrufu sağlıyor. Klasik yöntemlerde 12 hafta gibi ortalama bir sürede tamamlanan işe alım, internet ile 5 haftaya indirilebiliyor. İnternette verilen ilanlarda boyut, kelime sınırı gibi kısıtlamalar da bulunmuyor. İlanlar tüm diğer firmalarla aynı koşullarda yayımlanıyor ve değer veriliyor. Bunun yanı sıra, coğrafi sınırın olmaması, ulaşılan aday sayısını da önemli derecede artırıyor. Faks, e-posta gibi yöntemlerin ortadan kalkması, küçük gibi görünen ama başvuru sayısına bağlı olarak önemli bir zaman kaybına yol açan gruplama, dosyalama ve mali gider oluşturan yazıcı maliyetleri gibi unsurları da ortadan kaldırıyor.”

Tufan Sevinçel de aynı görüşü destekliyor; “KOBİ’ler doğru insan kaynağına uzun zamandır ’eş dost, tanıdık’ yöntemiyle ulaşmaya çalışıyor. Bu yöntemin ne kadar sağlıksız olduğunu anlatmaya gerek yok. Aslında bu şekilde eleman arama yönteminin tercih edilmesinin nedeni, internet yaygınlaşmadan önce tek alternatifin gazete ilanları olmasıydı. Gazete ilanları hem yüksek maliyet getiriyor, hem de özgeçmişlerin çok farklı şekillerde gelmesi nedeniyle değerlendirmede büyük karışıklıklara neden oluyor. Bir KOBİ’nin ne bu maliyeti karşılayacak gücü, ne de binlerce özgeçmişten oluşan kağıt yığınlarını okuyup değerlendirecek kadar iş gücü bulunmuyor. Bu yüzden de internet KOBİ’ler için en uygun yöntem olarak öne çıkıyor.”

SÜREÇ NASIL İŞLİYOR?
Sistemin nasıl çalıştığına gelince. insankaynaklari.com’un verdiği bilgiye göre, süreç şöyle işliyor; Öncelikle, firmanın ihtiyaç duyduğu ilan miktarı belirleniyor ve üyelik anlaşması yapılıyor. Firmaya bir kullanıcı adı ve şifresi veriliyor (Böylelikle, başvuru yapan adayları kendisi inceleyip değerlendirebiliyor). Sonraki aşamada ilanlar sitede yayınlanmaya başlıyor. Firmalar ilanlarını kendileri hazırlayabiliyor ya da tercihe göre müşteri temsilcileri bu konuda destek veriyor.
İlan sitede ve e-posta ile tüm kullanıcılara duyuruluyor. Sonrasında ise tüm iş fırsatlarıyla birlikte yayımlanmaya devam ediyor. Ardından başvurular online olarak inceleniyor ve aday gruplamalar gerçekleşiyor. Değerlendirmede ise örneğin ’yalnızca İstanbul’da yaşayan ve tekstil sektöründe müşteri temsilcisi olarak çalışmış kişileri göster’ gibi ’filtreleme işlemi’ yapmak da mümkün. Sonrasında uygun adaylarla görüşmeler organize ediliyor. Son aşamada ise işe alım var. Uygun olmayan adayların reddedilmesi de yine site aracılığıyla gerçekleşiyor. Üyelik işlemlerinin yapılarak ilanın yayımlanması ise en fazla 2 saat içinde tamamlanan bir süreç.

Mynet Pazarlama Bölümü’nden Cihan Çepni, KOBİ’lerin bu süreçte doğru insan kaynağına ulaşmak için öncelikle değerlendirme kriterlerini net bir şekilde belirlemesi gerektiğine dikkat çekiyor; “Doğru insan kaynağına ulaşabilmek için öncelikle ihtiyaçların doğru belirlenmesi, pozisyona uygun arama yapılması, beklentiler üzerinde takım dengelerini bozacak ekip elemanlarının yaratılmaması esas alınmalıdır. Takım tümüyle değiştirilecekse, departman yöneticilerine gereken yetkilerin tanınması ve insan kaynağının baştan planlanması en doğru yöntem olarak ortaya çıkıyor. Organizasyon kültürünün değişmesi gerektiği durumlarda, bu değişime tüm ekibin ve yönetimin inanması ve katkı sağlaması gerekiyor.”

HUKUKSAL BOYUT
Peki konunun hukuksal boyutu nasıl ilerliyor?
Engin Turan, insankaynaklari.com’un, Türkiye İş Kurumu’ndan özel istihdam bürosu iznine sahip Ernst & Young çatısı altında faaliyet gösteren bir site olduğuna dikkat çekiyor. Site bu doğrultuda Türkiye İş Kurumu’na 3 ayda bir raporlama yapıyor. Bunun yanı sıra, müşterilerin ilanlarını yasal düzenlemelere uygun hazırlamaları ve adayların gizliliği konusunda gösterecekleri önem de dikkat edilen noktalar arasında.

Böyle bir çalışma yapan KOBİ’nin geri dönüşleri alma süresi ise bazen 1 güne kadar inebiliyor. Ancak genel ortalamalara bakıldığında ise, 1-5 hafta arası gibi bir süreçle karşılaşıyoruz.

Mynet Kariyer Servisi’nde ise, uygulama açısından bazı farklılıklar var. Örneğin ilanlar yeteri kadar açık ve doğru şekilde verildiği sürece ücretsiz olarak yayına alınıyor. Hiçbir ürün satın almadan ya da ilan vermeden önce, ’CV arama’ yaparak CV’lerin nitelikleri hakkında bilgi edinilebiliyor. Ücretsiz ilan bırakabilmek için Mynet üyesi olmak yeterli. İş ilanı isteğe göre İngilizce veya Türkçe olabiliyor, ilanda logo gösterilebiliyor, firma hakkında tanıtıcı bilgilere yer verilebiliyor. İlanlar maksimum 60 gün boyunca yayında kalıyor.

İşverenler ilanlarına başvuran adayların CV’lerini ilan klasörleri altında görebiliyor, uygunluk kriterlerini kullanarak değerlendirebiliyor ve kendi oluşturdukları yeni klasörler altında gruplayabiliyorlar. ’Adayları görüşmeye davet et’, ’Red cevabı ver’ gibi gruplara ayrılabiliyor ve daha sonra bu adaylara otomatik olarak e-posta gönderilmesi de sağlanabiliyor.

Tüm ilan sahipleri, ilan bırakma aşamasında, ilanlarında belirttikleri özellikleri taşımayan adayların başvurularını engelleyici bir filtreleme sisteminden faydalanabiliyor. İşveren aradığı adayı bulduğu zaman bu süre içerisinde isterse ilanını yayından kaldırabiliyor.

Cihan Çepni, bu hizmeti ücretsiz vermelerinin nedenlerini şöyle anlatıyor; “4,5 milyonu aşkın üyesi, ayda 540 milyondan fazla sayfa görüntülemesi ve 5.3 milyon tekil ziyaretçisiyle Mynet, Türkiye’nin lider portal’ı. Bu liderliğin verdiği sorumlulukla, ülkemizde büyük sorun olan işsizlik probleminin çözümüne katkıda bulunmak için Mynet Kariyer İlan Servisini açtık. Mynet Kariyer İlan servisi iş arayanlar ile işverenleri buluşturan en etkin platform. KOBİ’ler ise iş dünyasının kalbini oluşturuyor. Onların ekonomik güçlerini ve ihtiyaçlarını düşünerek eleman ilanı bırakmayı ücretsiz hale getirdik. Yalnızca ek özelliklerden ücret talep ediyoruz.”

İNSAN KAYNAKLARI SİTELERİ ARACILIĞIYLA ELEMAN ARAMANIN AVANTAJLARI
> Medya kullanımı (Firma tanıtımına ve bilinirliğine katkı)
> Coğrafi engellerin ortadan kaldırılması ile geniş kitlelere erişim
> İşe alım süreçlerinde kısalma
> Maliyetlerde düşüş
> Verimli çalışma şeklinin oluşması (Aday gruplama, özgeçmişlerin yazdırılması, dosyalanması gereksinimin ortadan kaldırılması)
> Veri tabanı oluşturma
> Detaylı arama özellikleri
> Aday tarihçe bilgilerinin izlenebilmesi
> Görüşme/teklif bilgilerinin takip edilebilmesi (Online görüşme davetleri ile telefon maliyetlerin düşürülmesi)
> İş akışları ve delegasyon

insankaynaklari.com’UN KOBİ’LERE DÖNÜK İŞE ALIM ADIMLARI
> Firmanın ihtiyaç duyduğu ilan miktarının belirlenmesi,
> Üyelik anlaşmasının yapılması,
> Firmaya kullanıcı adı ve şifre verilmesi (Firmalar böylelikle kendilerine başvuran adayları kendileri inceleyip değerlendirebiliyor.),
> İlanın yayımlanması (Firmalar ilanlarını kendileri yayımlayabiliyor. Dilerlerse müşteri temsilcileri firma adına ilanı yayımlayabiliyor ya da firmaya ilanın içeriği konusunda yardımcı olabiliyor.),
> İlanın sitede ve e-posta olarak tüm kullanıcılara duyurulması,
> Başvuruların online olarak incelenmesi ve aday gruplama,
> Uygun adaylarla görüşmelerin organize edilmesi,
> İşe alım,
> Uygun olmayan adaylara red mektuplarının gönderilmesi.

/ Gazete ilan servisi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: